انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور لرستان


این فیلم نحوه ی تولید نوعی ازرینگ های لاستیک ماشین را نشان میدهد.

 

http://aslrpnu.persiangig.com/image/GVHGV.jpg/thumb

 

دانلود فیلم

نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 16 / 1 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اين فايل حاوي تمامي كليد واژه هاي مربوط به دروس مهندسي صنايع مي باشد.

جهت دانلود اين فايل كليك نمائيد.

 

 

 

نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 20 / 4 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مقاله ی زیر در مورد گسترش کار کردهای کیفیت است.

چکیده

در اين مقاله، خواهيم ديد که مباحث مهم مطرح در حوزه QFD با توجه به گذشته آن چيستند. براي تحقيق در اين مورد، از روش پيمايشي با استفاده از ابزار بررسي اسناد و مدارک موجود استفاده کرده‌ايم. کار جديد و جالب توجه در اين تحقيق، اين است که با توجه به صعوبت انتخاب و تشخيص مقاله‌هاي معتبرتر، برخي مقاله‌ها براساس اينکه چقدر در جهان و يا توسط مجلات معتبر تخصصي به آنها ارجاع شده است، انتخاب شده‌اند و اين يعني جمعي از منابع اين تحقيق از پرارجاع‌ترين متون اين حيطه تخصصي هستند. QFD ابزار تبديل نياز مشتري به ظهور آن نياز در محصول است، اما براي تجزيه و تحليل در حيطه‌هاي غير از کيفيت نيز مفيد خواهد بود.

QFD چيست؟ انواع مختلف تکنيک‌هاي آن که در گوشه و کنار مطرح شده‌اند، چيستند؟ مهمترين تکنيک در ميان اين تکنيک‌هاي دوگانه کدام است؟

با توجه به اهداف و سوالات مطرح شده، ابتدا به تاريخچه QFD و سپس به موضوع QFD مي‌پردازيم و درباره انواع تکنيک‌هاي آن توضيحاتي ارائه مي‌دهيم و بعد با تفصيل بيشتري «روش جدول اولويت‌بندي» و «روش فرايند سلسله مراتبي تحليلي» را توضيح داده و اين دو روش مشهورتر را با هم مقايسه مي‌کنيم. گفتني است که اين مقاله در صدد تبيين تمامي اجزا و ريز موارد مربوط به QFD نيست.

برای خواندن متن کامل مقاله به ادامه مطلب مراحعه کنید.


ادامه مطلب
نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 27 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کایزن چیست؟

کایزن ترکیبی دو کلمه ای از یک مفهوم ژاپنی است که تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع کایزن بر این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم ، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.

در نگاه کایزنی برای تحقق بهبود تدریجی و مستمر در سازمان ها باید سه اقدام اساسی زیر صورت بگیرد :

۱- کلیه فعالیت هایی که هزینه زا هستند ولی ارزشی تولید نمی کنند (Muda ) باید حذف شوند .

۲- فعالیت هایی که به شکلی در جای دیگری به صورت موازی انجام می شوند ( Muri ) با یکدیگر تلفیق شوند.

۳- آن دسته از فعالیت هایی که برای تکمیل و بهبود سطح کیفی خدمات لازمند (Mura ) به فعالیت های سازمان افزوده شوند. این حرکت یا نهضت ۳Mu اساس اقدامات کایزن عملی را تشکیل می دهد.

کایزن چیست؟ (KAIZEN)

برای خواندن کامل مفهوم کایزن به ادامه مطلب مراجعه نمایید.


ادامه مطلب
نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 23 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 تاريخچه و نحوه پیدایش شش سيگما

نام و ايده آغازين شش سيگما به بيل اسميت نسبت داده مي‌شود. وي كه در دهه 70 و 80 ميلادي به عنوان مهندس ارشد كيفيت و قابليت اطمينان در شركت موتورولا به فعاليت مشغول بود، اكنون پدر شش سيگما نام دارد.روش شش سيگما در ژانويه 1987 به صورت رسمي توسط باب گالوين درموتورولا معرفي و رسيدن به سطح كيفيت شش سيگما به عنوان يك هدف راهبردي پنج ساله تعيين شد.در اواسط دهه 1990 شش سیگما که به تدریج به یک نام تجاری برای یک متدولوژی مدیریت بهبود تبدیل شده بود در بسیاری از کارخانجات معظم تولیدی و سازمان های خدماتی آمریکا بکار گرفته شد.در اوایل سال 2000 شش سیگما بصورت یک رویکرد مدیریتی مستقل به کلیه سازمانها در سراسر دنیا معرفی شد.

مفهوم شش سيگما

برای ارایه یک تعریف جامع از شش سیگما ، باید آنرا از سه دیدگاه مختلف به صورت زیر بررسی نمود :

1 - شش سیگما یک فلسفه مدیریتی ،براساس نزدیک شدن به خواست مشتری و کاهش  ضایعات است، کم شدن ضایعات یعنی هزینه کمتر و افزایش اعتبار تولید کننده.
کاهش هزینه وبهبود اعتبار تولید کننده، بزرگترین مساله در یک بازار رقابتی است

2 – شـش سیگما در بردارنـده یک شاخـص آماری برای اندازه گیـری قابلیت فرآیندها است . قابلیت فرآیند،به معنای توانایی آن برای تولید محصولاتی مطابق با الزامات و نیازمندیهای کیفی است .
فرآینـدهایی که در شـش سیـگما قرار دارند از این توانایی برخـوردارند که در هـریک  میلیون بار ، تنها 4/3 عیب تولید کنند .

3 – شش سیگما یک متدولوژی است، با مجموعه ای از    ابـزار های آماری ، که برای اجـرای نظریه ها و فلسفه های مـدیـریت در راه رسیـدن به تعداد عیـب کمتر از 4/3 در میلیون استفاده می شود .

برای خواندن کامل مفهوم شش سیگما به ادامه مطلب مراجعه کنید . 


ادامه مطلب
نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 15 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

رشته مهندسي صنايع

مهندسي صنايع ، شامل كاربرد روشهاي تجزيه و تحليل اصول فيزيكي براي تبديل موادخام و ساير منابع به فرمي كه رضايت و احتياجات آدمي را تامين كند، ميباشد.با پيشرفت علم و تكنولوژي و تعامل اين دو با هم، تخصصها و گرايشهاي مختلف مهندسي بوجود آمدهاند. در اين ارتباط مهندسي صنايع رشته نسبتاً جديد است كه ضمن برخورداري از مفهوم كلي مهندسي، حوزههاي كاري فراتري را در مقايسه با ساير رشتهها مورد توجه قرار ميدهد. نوشته حاضر سعي دارد مطالبي را جهت آشنايي با مهندسي صنايع در قالب سر فصلهاي ذيل ارائه نمايد.

مهندسي صنايع چيست؟

مهندسي صنايع عبارت از كاربرد اصول و تكنيكهايي به منظور بهبود، طراحي و نصب سيستمهايي شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژي و تجهيزات براي فراهم آوردن امكان توليد كالاها و ارائه خدمات بشكل كارا و مطلوب ميباشد.

براي بررسي، ارزيابي و كاربرد اين سيستمها، دانش و مهارتهاي علوم رياضي، علوم فيزيكي و علوم اجتماعي به همراه فنون و تكنيكهاي طراحي مهندسي مورد نياز است. فعاليتهاي مهندسي صنايع همانند پلي است كه ارتباط بين اهداف مديريت و عملكرد عملياتي سازمان را ايجاد مينمايد.

مهندسان صنايع بيشتر درگير افزايش بهره وري در مديريت منابع انساني، روشها و تكنولوژي هستند و حال آنكه ساير رشتههاي مهندسي بيشتر درگير ماهيت فني فرايندها و فراورده ها ميباشند. در واقع مهندسي صنايع تنها رشته مهندسي است كه عامل انسان يكي از مولفههاي اصلي سيستمهاي مورد مطالعه آن را تشكيل ميدهد. در نتيجه مهندسان صنايع در تيمهاي ميان رشتهاي براي امور برنامه ريزي، نصب و كنترل و بهبود فعاليتهاي موسسات به خدمت گرفته ميشوند. اين فعاليتها ممكن است فعاليتهاي توليد، نوآوري در محصولات، ارائه خدمات، حمل و نقل و جريان اطلاعات سازماني را شامل شود. با توجه به مطالب فوق، مهندسان صنايع بستر لازم براي تعامل تخصصهاي مختلف و كار گروهي را به بهترين وجه ايجاد نموده و در نتيجه امور طرح، برنامهريزي، اجرا و نظارت بر عملكرد نظامهاي توليدي خدماتي بشكل منسجمتر انجام ميشود و در نهايت انسجام امور به بهبود مستمر در جهت سهولت كارها، راحتي كاركنان، كاهش هزينهها، ارتقا كيفيت و جلب رضايت مشتريان منجر ميشود.

 

ادامه مطلب
نویسنده: لیلا شاهوردی ׀ تاریخ: 16 / 11 / 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد